dinsdag 2 september 2014

Sugata Mitra

Vorige week was ik in Amsterdam bij een congres waar ook Sugata Mitra een lezing kwam geven. Vooraf aan deze lezing had ik nog zijn TED lezing bekeken. Ik was benieuwd wat hou zou vertellen. Maar het viel een beetje tegen. Hij vertelde exact het zelfde als hij op de TED lezing zijn. Dit was incl. alle grapjes en plaatjes. Later die dag kreeg ik nog wel wat kritsche kanttekeningen te horen over zijn werk. Ik heb ze even opgezocht. De grootste kritike komt van Donald Clarck. Hij zegt dat het het niet echt een wetenschappelijk onderzoek is geweest. Er zijn verschillende resultaten en de groepen zijn niet lang gevolgd. Wilfred Rubens zet een wat genuanceerdere kijk op het geheel neer. Hij gelooft wel in het zelf georganiseerde leren. Dit promoot hij vooral. Kinderen gaan zelf op zoek naar antwoorden als ze de juiste vragen getseld worden. Voor mij spatte wel een droom uiteen. Ik had zo gehoopt dat het echt was en dat het goed zou werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten