dinsdag 23 september 2014

Mediawijsheid voor ouders

Ik heb dit blog ook geschreven voor de site van Bureau Jeugd en Media.
"Afgelopen week gaf ik een les “zoek jezelf op het internet” in een brugklas op VSO Mariëndael in Arnhem in het kader van een blok van 10 lessen Mediawijsheid.
Na de gebruikelijke introductie over:  hoe kun je goed zoeken? , is alles waar op het internet? etc.  Kwamen we eindelijk aan bij het punt dat ze zelf mochten gaan zoeken. Nu dat was spannend. Wat staat er van mij op het internet. Bij de meeste leerlingen viel het met 100% mee. Sommige leerlingen hadden geen facebook/twitter dus die waren bijna niet te vinden. Een aantal leerlingen kwamen veelvuldig voor bij afbeeldingen. Vooral als ze actief zijn in een sportclub komen ze zichzelf nog wel eens tegen.
Toen ze klaar waren met naar zichzelf te zoeken, mochten ze ook iemand anders googelen. Dus de mentor, broer/zus, artiest en natuurlijk gingen de leerlingen ook hun ouders zoeken.
Opeens begon een van de jongens heel hard te lachen. “Kom eens kijken juf, mijn vader op een dating site”. Ik liep er snel op af (en dat deed de rest van de klas ook). Is hij dat echt vroeg ik? Ja hoor juf. Maar mijn ouders zijn gescheiden hoor dus het mag best. Hij ging weer rustig verder met het zoeken naar afbeeldingen. Maar nu iemand anders.

Ik liep terug met een grote lach op mijn gezicht. Ik kon het niet laten om een tegeltjes spreuk te maken. Mediawijsheid voor ouders. "

Geen opmerkingen:

Een reactie posten