dinsdag 23 september 2014

Osmo App

Dit blog heb ik ook geschreven voor het weblog van Bureau Jeugd en Media.

"In de maand mei zag ik op twitter een leuk crowdfunding project rond van de Osmo app. Een spiegeltje wat je op de camera van je iPad kunt zetten en hierna kun je mbv een app tangram figuren maken. De app controleert of het figuur goed is en je krijgt een moeilijker figuurIk vond het er erg leuk uitzien dus ik heb er een besteld.  Via de mail werd ik keurig op de hoogte gehouden  van het productie proces van deze Osmo app. Ik was dan ook erg benieuwd toen het pakketje afgelopen vrijdag bij me bezorgd werd. Over de verpakking  is goed nagedacht  de Osmo komt in stevige dozen met magneetjes om hem dicht te houden.  Het zijn net boeken die je zo in de kast zet.
Installatie
De installatie was een fluitje van een cent.  Op de doos staat een mooie tekening hoe je het spiegeltje over je camera moet zetten. Hierna kun je de app’s downloaden. Er zijn er al drie en op hun website staat dat ze nog meer app’s aan het ontwikkelen zijn.
Tangram
Ik begon met de tangram app. Ik had de iPad op mijn tafel gezet en maakte met de bijgeleverde blokjes het figuur na wat op de iPad stond. In eerst instantie vond ik dat de tangram app niet goed werkte en was ik er niet enthousiast over. Maar toen ik mijn iPad (mini) op een doosje zetten deed hij het uitstekend. En zelfs mijn 17 jarige dochter ging er enthousiast mee aan de slag. Al snel zat ze eindeloos te puzzelen op de moeilijke tangram figuren die in de expert levels in zwart/wit getoond worden.
Words
De word app is een soort galgje waar je met twee (of meerdere) personen kunt spelen. Je krijgt een foto en je moet het engelse woord raden met je letters. Ieder team heeft zijn eigen kleur letters zo komt er lekker wat stress en snelheid in het spel. Voor ons was het ook nog lastig de woorden te raden. Foute letters komen boven in het scherm te staan. Deze app is ook geschikt voor engels in de onderbouw VO. Het zou ideaal zijn als je eigen foto’s en woorden zou kunnen toevoegen.  
Newton
De laatste app vond ik het leukste en het verrassendste. Je moet en wit papier op je tafel leggen en op scherm komen er balletjes naar beneden die moet je laten stuiteren tegen vast punten. Dit kun je doen door op je papier lijnen te tekenen of voorwerpen op je papier te leggen. Het spel lijkt een beetje op cut-the-rope. Maar nog leuker.

Tip
Deze app is een mooi voorbeeld wat oud en nieuw spelen integreert. Er wordt op een zeer inventieve manier gebruik gemaakt van de Camera op de iPad. Ik ben benieuwd naar hun nieuwe uitbreidingen. Deze app gaat jong en oud veel plezier geven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten