maandag 22 september 2014

3D printer

Een paar geleden mocht ik een 3D printer ophalen bij Makerpoint in Arnhem. Mijn eigen printer staat steeds in backorder en ik wilde voor een aantal studiedagen de printer laten zien. Dus samen met mijn collega kregen we en korte instructie en zijn we thuis lekker aan de gang gegaan. Allerlei nieuwe woorden kwamen voorbij. De nozzle verwarmt het filament tot 200 graden. Je kunt met verschillende software 3D bestanden maken. Ze krijgen extensie .sft. Deze bestanden kun je dan binnenlezen in de speciale software Cura die bij de ultimaker printer hoort. In deze software lees je het bestand binnen en zie je precies hoeveel filament hij nodig heeft en hoe lang hij er over doet om het te printen. Je kunt het eventueel verkleinen. Je slaat het bestand op in de extensie .gcode en je zet het bestand op de sd-card en deze kun je in de printer stoppen. Met behulp van een draaiknop selecteer je je bestand en kun je printen. Je moet natuurlijk voor het vervoer het filament verwijderen of er weer doorvoeren. We hebben de eerste avond bijna ademloos zitten kijken hoe hij print. Wat mij opvalt is dat de radartjes vrij grof zijn. Maar toch kan hij heel veel kleine details eenvoudig printen.  We hebben beiden wat gemaakt met de app blokify. Het ging verrassend eenvoudig. Je kunt ook met google sketchup aan de gang of met de website tinkercad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten