dinsdag 25 november 2014

Agora Roermond

Voor de studiedag van 24 november van VSO Mariendael stond er een bezoek aan andere school op de planning die al bezig is met onderwijs vernieuwing. Wij mochten naar de Niekée school in Roermond. Daar kregen we een rondleiding van Sjef Drummen. Hij staat achter de onderwijsvernieuwing op deze school. Hij kreeg een aantal jaar geleden de kans om een hele nieuwe school neer te zettten Niet alleen als onderwijs concept maar ook een fysiek nieuwe school. Deze nieuwe VMBO school zit nu in zijn vijfde jaar. Afgelopen jaar hadden ze de eerst examen klas en ze hadden 100% geslaagde. Als leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn dan leren ze als vanzelf.

Sinds dit schooljaar hebben ze een nieuwe stroom Agora school. Daarin gaan ze weer een stapje verder mbt onderwijs vernieuwing. Dit is één klas met zon 40 leerlingen VMBO tot Gymnasium. Alle leerlingen zitten door elkaar. Het idee was om tweetalig onderwijs aan te bieden. Maar omdat een van de mentoren Duitse docent is krijgen ze in drietalen les. Het gepersonaliseerd leren staat centraal en ze zijn wel een jaar bezig geweest dmv Agile Scrum om deze nieuwe school vorm te geven. Ze hebben een vaag beeld van waar ze naar toe willen in de toekomst maar stellen het steeds bij. En in de praktijk blijkt dat de leerlingen vanzelf de kerndoelen halen. Dat hoef je niet steeds te turven.

Een aantal dingen die me zijn opgevallen nav zijn verhaal en de rondleiding:
  • Ze werken vooral aan het zelfvertrouwen van de leerlingen
  • De helft van de lessen is er geen rooster maar werken de leerlingen zelfstandig
  • Vroeger was het doel een diploma te halen maar je moet de leerlingen leren omgaan met de onzekerheid van hun toekomst
  • Leerlingen moeten snel kunnen schakelen en open staan voor veranderingen
  • Veel scholen zeggen wij bieden ze structuur. Maar wij zeggen: wij leren ze zelf discipline
  • Het viel mij op dat de leerlingen in de pauze niet eindeloos op hun mobiel zaten
  • En ook in de lokalen niet stiekem spelletjes en facebook. Maar ze waren met hun opdrachten bezig
  • Door middel van Learning Analytics wordt het werk van de leerlingen gemonitord je weet zo wel waar de leerling staat bij welk vak
  • De leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor inrichting van hun lokaal
  • De docenten beginnen om 8 uur en leerlingen komen om 9 uur
  • Inzet van ouders is van belang. Iedere ouder wordt 2 dagen per jaar ingezet voor kennis overdracht of wat er maar te doen is
  • Er is een computerlokaal om eens per jaar examens af te nemen. Voor de rest niet in gebruik. 
  • In deze prachtige school waar ze in zitten zie je geen grafity. Alles is schoon
  • Ze hebben het gebouw al meerdere malen verhuurd als congres centrum. De leerlingen verzorgen de catering en de organisatie
  • Ook hebben ze een geluidstudio gemaakt waar de leerlingen opnames maken voor de plaatselijke carnavals vereniging. Zo verdienen ze vanzelf investeringen terug 
  • Ze hebben geen afschrijf systeem voor lokalen. Als iemand ergens zit. Ga je ergens zitten. Of je gaat in overleg of de andere groep kan verhuizen
  • Iedere leerling heeft een eigen device en ook verplicht een smart Phone
  • Hun motto VIB (Vertrouwen, Inspiratie en Begeleiden)
  • Het viel mij echt op dat alle leerlingen bezig waren. Met elkaar aan het werk en niet stiekem met games bezig of telefoons
Het heeft met wel aan het denken gezet. Ook zie ik dat je niet zomaar iets kleins kan veranderen in zon onderwijs concept. Maar je moet direct All the way gaan. Ik geloof dat ik eerder ga zou kiezen voor het systeem van het DaCaPo college zou gaan. Dat we moeten veranderen binnen het onderwijs is me wel duidelijk en gelukkig poppen hier en daar echte veranderingen op. Gelukkig kunnen wij nog even kijken hoe gaan we dit doen met onze leerlingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten