woensdag 12 november 2014

Onderwijs Dagen

Vandaag was ik op de Onderwijs Dagen in Rotterdam. Daar was eerst een keynote van Paul Rosenmöller over gepersonaliseert leren. En hierna gaf Larry Johnson een keynote over de veranderingen die de komst van internet heeft gebracht. In de workshop van Rob Houben over de veranderingen van het DaCapo College was ik aangenaam verrast hoe eenvoudig hij vertelde over de enorme verandering die zijn school heeft gemaakt naar het gepersonaliseerde leren. De afgelopen zomer zijn ze over gegaan met zon 200 leerlingen. Ze kunnen kiezen voor een stilte lokaal, werklokalen en instructie lokalen. Ik was vooral geraakt door zijn reactie op een vraag uit de zaal. Maar wat is volgens jullie de definitie van gepersonaliseerd leren. Nu antwoorde Rob. We hebben een idee. Maar dit moet zich nog vormen. En als we mischien bij het punt aankomen wat we nu voor ogen hebben, moet het misschien wel aangepast worden.
Na de lunch mocht ik mijn lezing doen over programmeren op school. Ik had een aantal nieuwe sheets in mijn presentatie gezet en ik had ook de poster van het programmeren weer mee genomen. De zaal zat aardig vol en er kwam een leuke interactie op gang met de zaal. Een aantal mensen had al lessen gedaan van CodeKinderen of de CodeWeek. Dus dat was leuk. Ik kon de vragen beantwoorden en de iPad's die ik had meegenomen om de deelnemers ook nog praktisch wat te laten doen bleven in mijn tas.
Hierna kon ik naar de workshop van de steve jobs scholen. Ik was aangenaam verrast over hoe ze het aanpakken en ook zijn opmerking de leerlingen mogen niet meer dan 1,5 uur op de iPad verbaasde me wel. Hoe kunnen ze dat controleren. De keynote was heel bijzonder en van Rutger Bergman. Ik had hem al eens eerder horen spreken. Hij brengt het met veel humor en laat je goed nadenken over je zelf en wat je aan het doen ben. Leuk. Hij was een echte entertainer.
Alle keynotes kun je hier terug kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten