donderdag 27 februari 2014

Blijf binnen een app

Hoe blijven je kinderen op je iPad binnen de app.

dinsdag 25 februari 2014

Onderwijs Wijven

Afgelopen zondag waren we met een aantal onderwijswijven bij Karin. Iedereen had wat lekkers meegenomen. Vorige jaar was het bij mij thuis en toen kon er een weeshuis van eten. Dit jaar nam iedereen gelukkig wat minder mee. En was het over zien. Het belangrijkste van zo'n middag is toch wel het kletsen en lekker met elkaar dingen overleggen. En natuurlijk alle lekkere dingen te proeven met elkaar. Ik heb nog geprobeerd een mooie foto van ons te maken met een nieuwe app. Maar jammer genoeg lukte hij niet. Blijkbaar heb je internet nodig om dit goed te doen. Dus hebben we geen groepsfoto. Om het goed te maken heb ik een thinglink gemaakt van al het eten en daar staan alle recepten op.

CodeKinderen intro

Vorige week was ik op een school in Amsterdam waar ik volgende week één opstart les CodeKinderen ga geven. De ouders pakken hierna het alleen op. Als het goed is staat dan alles op de computers en werkt het allemaal. Dus kunnen de ouders het prima alleen doen. Ik kon heel mooi het filmpje laten zien wat we vorige jaar hebben gemaakt op deze school wat codekinderen is. De leerlingen vonden het prachtig om oudere kinderen te zien doen, wat zij ook gaan doen. Sommige hadden verhalen over hun broer/zus die het al had gedaan.

CodeKinderen

Vorige week had ik een bijeenkomst met een collega en hebben we eens goed gekeken naar de tools van CodeKinderen. En welke gaan we dan in de nieuwe serie zetten. Ik had een mooie linoit gemaakt waarop alles stond. Zo konden we dingen makkelijk bespreken en doorlinken en kijken wat het was. En hierna schuiven wat komt waar te staan. Sommige tools zijn nu heel iets te makkelijk. En andere weer iets te moeilijk.

WhatsHappy

Afgelopen maandag heb ik de WhatsHappy les gedaan die op de site van Kennisnet staat. Ik had die les geen computers dus dit kon ik zo mooi inpassen. De leerlingen gaan eerst nadenken over wat zij zelf voor regels willen hebben. En hierna bespreken ze dit in kleine groepen en stellen dan in hun groepje opnieuw regels op. Hierna mogen alle groepen dit vertellen en wordt er gekeken hoe we tot een gezamelijk poster kunnen komen. De leerlingen vonden het erg leuk. En vooral om dat er wat speelde in de klas was het heel actueel. Toch wel lastig om nog een beetje te sturen als al die regels op het bord staan. En welke vinden ze dan het belangrijkste. Volgende keer zou ik nog meer willen sturen.

Huis van de Toekomst

Vorige week had ik een les met mijn leerlingen uit de praktijk stroom en we hebben nagedacht over het huis van de toekomst. Ik heb eerst wat filmpjes laten zien over dingen die in de toekomst zouden kunnen gebeuren. En hoe zit dan bijvoorbeeld je telefoon er uit. En je auto? En hoe zou de woonkamer er uit zien. Denk je dat er nog een tv in de woonkamer zou staan.  En kun je met een app je deur op slot doen. Toen zijn de leerlingen hun huis gaan tekenen. Sommige vonden dit erg moeilijk. En andere gingen direct aan de slag. Een van de leerlingen maakte deze tekening.

JIlster

Tijdens een van mijn lessen op de praktijkstroom in het speciaal onderwijs heb ik leerlingen een tijdschrift laten maken. Ze hebben dit met Jilster gemaakt. Jilster is erg gemakkelijk en in het nederlands. Soms wat traag op de computers op school. Maar het voordeel is wel dat je het tijdschrift echt als een glossy kan laten drukken. Een van de leerlingen heeft er een gemaakt over 1Direction. Daar is ze helemaal gek van en ze heeft tijdens mijn lessen ook al een app gemaakt over deze jongens. Hij ziet er prachtig uit. Hier kun je er door heen bladeren.

donderdag 20 februari 2014

Tien tools voor de basisschool

Voor een workshop op de Montesori School Steigereiland in Amsterdam heb ik deze thinglink gemaakt. Ze willen 10 tools leren in 1,5 uur. We gaan de tools stuk voor stuk langs mbv Classtools. En ook heb ik een montage pagina gemaakt waarop de tools en de achtergronden staan.

maandag 17 februari 2014

10 maal met kinderen programmeren

Ik heb dan eindelijk eens mijn lijstje gemaakt van 10 tools waarmee je met basischool leerlingen aan de slag kan gaan om ze te leren programmeren.
Ik heb intussen al een hele lijst die je zou kunnen gebruiken. Maar met dit lijstje kun je alvast beginnen. En ik merk al dat er steeds weer nieuwe bijkomen. Je kunt de toelichtingen vinden op deze website: 

Ik begin met de eenvoudigste:
  • Bee-Bot - Een liefheersbeestje laten lopen
  • Lego Wedo - een krokodil laten bewegen
  • HopScotch - een App voor animatie
  • Scratch - Game maken dmv drag en drop
  • The hour of Code - Online 20 levels 
  • Blockly - Online - 10 levels 
  • RoboMind - Online een robot laten lopen
  • Code HS - Een hondje programmeren
  • Cargo Bot - Kratten verplaatsen
  • CodeMonster - Online programmeren
  • Safer Internet Day

    Vorige week was het Safer Internet day. Het was tevens ook het feestje van 10 jaar Mijn Kind Online. Voor mij was het een feestje van veel bekende gezichten en een aantal mooie sprekers. De middag werd eerst geopend door Remco Pijpers die een mooi overzicht gaf van 10 jaar Mijn Kind Online.

    Hierna kwam Rini van Elst van het Rathenau instituut.
    Hij zette iedereen goed aan het denken over 7 vragen:
    1. Hoeveel waarde hechten wij aan privacy. Hoe zit het met de privacy grondrechten
    2. Hoe belangrijk is data bezit. Ga je je bij data gratis weg geven? Ook sport horloges geven data.
    3. Hoeveel zicht hebben we op de toekomst. Hebben we nog wel vrijheid?
    4. Zijn we. Vrij bij het kiezen van technologie?
    5. Wat laten we over aan machines, opvoeden beminnen. Doden etc.
    6. Hoe houden we sociale vaardigheden op peil. De face reader om te zien hoe je je voelt of de waarheid spreekt. 
    7. Hebben we het recht om niet gemeten te worden of fecoacht. WiFi tracken. Welke keuzes maakt  mag dit wel en wil je dit wel? 
    Waarom worden technologie vraagstukken niet eerst getoetst voordat het ingezet wordt. Hij heefe een bijzonder essay geschreven wat hier te downloaden is. 

    Toen kwam Pedro De Bruyckere.
    Ook hij had een bijzonder standpunt. We houden onze kinderen veel te strak. Kinderen en pubers moeten de kans hebben om dingen uit te proberen zonder dat dat hun hele leven gaat achtervolgen. De wet "the right to forget"  moet ingevoerd worden.  Zijn presentatie kun je hier nalezen

    Toen kwam Stephan Fellinger.
    Een marketing man die kijkt naar de toekomst. Hoe veranderde de technologie mijn leven. Vroerger had je maar twee soorten chips. En moet je nu eens kijken. Een bedrijf wordt tegenwoordig afgerekend om de dingen die ze niet doen. In de afgelopen 20 jaar zijn er 40 keer meer reclame spots gekomen. Ook hij zetten ons aan het denken. Waarom gebruik je nog google.

    Als laatste spreker was daar Peter Vlemmix.
    Hij is de maker van de bijzonder docu Panopticon over privacy. Hij herhaalde een aantal feiten uit zijn documantaire. Hij is heel sceptisch over de overheid. Waarom vliegen er 100 drones rond. Zonder dat hier toestemming voor is mbt de wet. Alles wordt online bijgehouden. Iedere 6 minuten wordt gekeken waar je bent. De gegevens van de schoolarts worden 33 jaar bewaard. En het EPD komt via de achterdeur gewoon weer naar binnen. Meer webcams voor onze privacy. Jaja, of de terroristen zitten te mailen en te bellen.

    Alles werd aan elkaar gepraat door Justine Pardoen. Met kwinkslag en humor hield ze iedereen in het gareel. Een prachtige middag. 

    CodeKinderen

    Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om een nieuwe tools te zoeken voor het project CodeKinderen. Er moeten weer 12 tools bijkomen. Er zijn nu 12 tools beschreven. En omdat scholen het materiaal gebruiken en ze dit volgend jaar ook willen doen, zullen er weer nieuwe jaren beschreven moeten worden. Dit zoeken is best lastig. Ik wil een app, software en online tool. En ook een balans tussen programmeren en creatieve invulling. Deze week een bespreking en eens kijken wat ze van mijn voorstel vinden. Er is nog ruimte genoeg om dingen in te veranderen.

    Scratch Kaarten


    Bij het zoeken naar nieuwe tools voor het project CodeKinderen kwam ik op de kaarten van Scratch. Je kunt hier heel eenvoudig een paar leuke games mee maken met Scratch. Door steeds een nieuwe kaart te pakken worden ze uitgedaagd om steeds iets nieuws te proberen. Hier kun je de kaarten vinden en downloaden.


    Nieuwe App boekje MKO

    Er is weer een nieuwe folder uit  van Mijn Kind Online. De Beste gratis app's voor kinderen. 
    "Deze kleurrijke en informatieve brochure geeft een overzicht van de beste gratis kinder-apps. Ook zijn er tips voor ouders over hoe je je kind kunt begeleiden op de tablet. De uitgave is gemaakt in samenwerking met Digibewust en KPN en hier gratis te downloaden of tegen verzendkosten op papierte bestellen bij Digibewust.

    Om de kwaliteit van de apps te testen, heeft het recensententeam een lijst met objectieve kwaliteitscriteria gebruikt. Deze criteria zijn gebaseerd op de eisen die aan apps en sites worden gesteld in de verkiezing van de Gouden Apenstaart. Er is bijvoorbeeld gelet op aantrekkelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Ook hebben we kinderen zelf gevraagd naar hun favorieten en gouden tips. Alleen de beste en leukste apps kregen een plek in de uitgave."

    Gamification

    Ik kwam gisteren op deze leuke website met 10 gamification tips.


    Code Kinderen

    Ik ben vorige week druk bezig geweest met het opstarten van het project CodeKinderen. Er mogen weer 12 nieuwe tools gemaakt worden. Ik heb wel ideeen welke er in moeten (mogen). Gelukkig ga ik as woensdag lekker met iemand om de tafel zitten waar we dit samen mee gaan uitzoeken. Ik heb een scoop.it gemaakt waarin alle programmeer websites staan die ik ken en weet. Maar daar kunnen er nog veel meer bij natuurlijk. http://www.scoop.it/t/codekinderen

    10 tools - 1

    Voor mijn collega's op de school heb ik en overzichtje gemaakt van 10 tools die je zou kunnen gebruiken in de klas. Sommige van de tools zijn voor de leerlingen en sommige zijn jouw als docent. Ik  ben benieuwd of ze er ook mee aan de slag gaan. Ik heb een montage folder gemaakt. Je kunt hem hier vinden. 

    Jilster

    Ik ben met de leerlingen bezig een tijdschrift te maken met Jilster. Dit is een eenvoudige website waarmee je een glossy kan maken. Niet iedereen is enthousiast. Maar ze krijgen er wel steeds veel meer lol in. Ze moeten er ook een stripverhaal en puzzel in maken. Ze zijn nu al 3 weken bezig. En vorige week moesten ze van mij t/m pagina 10 komen. Dat was even zweten. We hebben nog 2 weken voor de vakantie. Dan moeten de 24 pagina's klaar zijn. Ik ben benieuwd. Ik heb beloofd dat ik ze ga printen. Mits ze er mooi uit zien.

    GameStudio

    Vorige week had ik een game les met de leerlingen. Eerst gekeken welke games ze spelen, welke regels er thuis zijn. En Wat zij daar van vinden. Hierna zij we zelfs games gaan maken met de game studio van het klokhuis. Dat vinden ze altijd erg leuk. In het begin lastig, maar op een gegeven moment hebben ze alles wel uit gevonden. Aan het eind van de les moeten ze elkaars game spelen en een tip en top meegeven. Ze merken dan dat een game maken moeilijk is dan ze dachten. Hoe maak je nu een game die iedereen leuk vindt.

    Games

    Vorige week had ik een les in de klas over games. Ik heb even een answergarden laten maken met de leerlingen welke games ze spelen. Nu daar stond dus flappy bird boven aan. Iedereen is er maar druk mee. Voor de rest geen bijzondere andere games. De meeste zijn wel bekend.

    zondag 9 februari 2014

    Waaom programmeren

    Een korte bbc reportage waarom je moet leren programmeren.

    Flappy Bird

    De grootste hit op app gebied is op dit moment Flappy Bird. Bijna iedereen (kinderen) zijn het aan het spelen. Het spel is gemaakt in zo 3/4 dagen (dit kun je ook wel zien). Het is kinderlijk eenvoudig gemaakt, maar briljant omdat je steeds toch je highscore wilt verbeteren (ik zit nu op level 28). Het spel brengt dagelijks 35.000 euro op. Niet door app-in aankomen. Maar door de reclame er om heen. Wat schetste mijn verbazing dat de maker zijn game binnen 24 uur offline haalt. Hij trekt het niet meer. Er stonden direct mensen op die zijn game wilde kopen. Maar dat wil hij niet. Ik ben benieuwd of hij inderdaad zijn game offline haalt. Meer over waarom hij hem offline haalt staat op de website van techcrunch.

    donderdag 6 februari 2014

    Webinar

    Vorige week was er een Webinar van Kenniset over de maker movement. Het leuke van een webinar is dat je thuis kan blijven en kijken en via de chat vragen kunt stellen. Je krijgt een mooie presentatie voorgeschoteld en ze laten het allemaal mooi zien. Er waren zo'n 30 personen online. Ze hebben een mooie website gemaakt waar de tools te vinden zijn waarnaar ze verwijzen. Codekinderen.nl staat er natuurlijk ook bij. http://innovatie.kennisnet.nl/webinar-makerdiy-technologie/ 

    Docenten Workshop

    Vorige week mocht ik een workshop geven in Meppel voor docenten. Ik had alles meegenomen qua laptopjes, iPad's lego etc. Zodat de docenten lekker zelf aan de slag konden. Dit ging met wisselend succes. Het internet was net die week aangelegd en haperde hier en daar met opeens 800 man daar in het gebouw met allemaal workshops die gebruik maakten van dit nieuwe wifi netwerk. Afijn de boodschap is overgekomen en nu toch maar hopen dat ze nog eens gaan proberen.

    Creative Morning

    Vorige week was ik met Remco Pijpers en Suzan Schouten bij Creative Mornings in Utrect. Daar mochten we wat vertellen over kinderen en programmeren. Remco vertelde over hoe kinderen nu heel anders omgaan met computers/internet als 10 jaar geleden. En Suzanne vertelde over de 21st learning skils. Na de vragen mocht ik nog heel kort laten hoe je op een eenvoudig website met kinderen kunt programmeren. Ik liet de website zien die gemaakt is "the hour of code".

    Pittige Dames

    Vorige week hadden we weer de eerste bijeenkomst van de Pittige Dames dit jaar. We waren met zijn 8-en. Ik had een paar dingen voorbereid. Iederen mocht 2 minuten iets vertellen over zijn flop van 2013 en wat wil je in 2014 bereiken. Lekker kort. En hierna had ik een answergarden gemaakt met wat wil je het komend jaar doen met de pittige dames. hier kwam een leuke brainstorm uit. Waarna we het programma voor 2014 gepland hebben. We gaan leuke dingen en kennis delen weer lekker combineren. Iedereen doet weer wat. Fijn, ik heb er weer zin in.

    Vives App boekje

    Ik zit dit weekend het Vives App boekje door te bladeren. En toen zag ik opeens dat mijn website genoemd stond. Wat ontzettend leuk. Dat je op mijn website leuke dingen kon vinden mbt mediawijsheid en games maken. Dit boekje zit bij de Vives en gaat naar bijna alle scholen in nederland. En omdat het zo'n extra uitgave is wordt dit nog wel eens bewaard.

    3D Hub

    Ik was twee weken geleden bij de opening van de 3D printer winkel hier in arnhem. Daar kwam ik iemand tegen van de 3Dhub community. Als je iets in 3D wilt printen kun je kijken op deze website waar heeft iemand in mijn buurt een 3D printer. En kan ik het daar dan uitprinten. En ook als jij een 3D printer hebt, kun je je eigen printer daar aanmelden en dingen printen voor andere mensen. Hier is een overzicht van 3D printers hier in Arnhem. http://www.3dhubs.com/arnhem

    ICT tools

    Ik heb vorige week met een klas ze zelf wordle's laten maken. Dit kan ook met ABCYA. Voor een wordle heb je flash nodig en dat zit er jammer genoeg niet op de computers op school. Ze vonden het eerst wat kinderachtig. Maar toen ze eenmaal zagen wat het resultaat was, vonden ze het wel leuk. Omdat we alles in een padlet zetten, kunnen ze snel ook elkaars resultaat zien. Dat is wel heel makelijk zo.

    Paswoorden

    Vorige week stond er op internet een lijstje met veel gebruikte wachtwoorden. Het is toch te gek dat mensen deze nog steeds gebruiken. Ik heb ze toch nog maar eens in een overzichtje gezet.

    Space Race

    Ik had afgelopen maandag een les over paswoorden. Ik had dat in een thinklink gezet. Allerlei soorten opdrachten en vragen. En ik wilde graag eindigen met een space-race. Met vragen over je paswoord. Deze spacerace is een speciale optie binnen Socrative. En het was leuk om deze nu eens te gebruiken. Ik merkte wel dat ik door het systeem wel de kleuren moest laten bepalen. Anders kun je niet goed zien wie er wint. Ze vonden het wel erg leuk om het zo te doen. Jammer genoeg had ik geen digibord. Maar het scherm van de docent draaien werkte ook wel.

    Jilster

    Ik ben met een groep van mijn leerlingen aan een nieuw project begonnen. Ze moeten een tijdschrift maken met Jilster. Ze mogen zelf een onderwerp kiezen. We doen dit in Jilster. De eerste les moesten ze een onderwerp verzinnen en een hoofdstuk indeling maken. Ook moesten ze nadenken over de doelgroep. Een aantal leerlingen werken samen en andere werken weer alleen. Afgelopen week moesten ze van mij 5 pagina's afmaken, Bij de helft was dit gelukt. Maar bij de de rest niet. Een groepje zit nog steeds bij de cover. Dus dat schiet nog niet erg op. De eerste les heb ik een padlet aangemaakt. Hierin zetten ze alles neer wat ze  gaan doen. De komende week moeten ze t/m pagina 10 af hebben. In totaan zijn het 24 pagina's. Dus ik ben benieuwd.

    10 jaar FaceBook

    Deze week bestond FaceBook 10 jaar. Dus er waren veel kranten artikelen over het fenomeen FaceBook En natuurlijk kwam de vraag ook steeds boven, bestaat FaceBook in 2017 nog wel. Nu blijkt dat er zoveel mensen bij facebook weggaan. Ik denk dat facebook inderdaad gaat verdwijnen. Maar dat er wel iets als facebook blijft.

    Omgaan met Internet

    Vorige week kreeg ik een boekje over de post van Thieme Meulenhoff. Het is een remake van een van de Denkwerk Boekjes die ik 3 jaar geleden heb gemaakt. Dit is u opnieuw uitgeven als een taalboekje voor groep 4. Leuk om het zo weer te zien. Ik zie nie zo heel veel veranderingen.

    TeachMeet BETT

    Op de vrijdagavond op de BETT was er weer een teachmeet. Dit vindt ik altijd erg inspirernd. Dus ik had met hier weer voor opgegeven. Het bleek dat het de grootste Teach Meet ooit zou worden. Er zouden 800 personen komen. Het was in de arena op de BETT. Ik was er op tijd. Maar ik was wel een beetje teleurgesteld. Omdat de opstelling van de arena in rijen is had je weinig contact met je buren. Normaal zijn het tafeltjes en lekker kletsen met mensen die je niet kent. Ook waren de lezingen minder inspirerend. Ik heb wel wat nieuwe dingen gezien en gehoord. Ik weet nog niet of ik er een andere keer weer naar toe ga. Na een hele dag op de beurs ben je toch wel moe. Maar hier onder de dingen die me zijn opgevallen.

    • De maker van classtools was er en vertelde over zijn mooie website. Ik gebruik hem regelmatig. 
    • Een studiedag op school waar de leerlingen aan de docenten les geven. Iedere klas heeft ook een computer geek, waar leerlingen en docenten dingen aan kunnen vragen
    • Iemand liet Classdojo zien, dat ziet er leuk uit. 
    • Google Cultural institute
    • En een tocht maken met Google tour builder
    • Een presentatie maken met Wordeo
    • Twee verhalen over een unconference. Wat de teachmeet ook is natuurlijk
    • En er was iemand die 2 weken een google glass had. Dat wil ik ook wel. Toch misschien eens aanvragen. 

    BETT 2014 Londen

    Eind januari was ik weer in Londen bij de grote ict beurs BETT. Ik heb daar weer lekker heel veel leuke nieuwe dingen gezien. Ik was vooral gefocused op het programmeren met kinderen. Vooral in engeland zijn daar heel veel ontwikkelingen. Zij zijn veel verder dan bij ons in nederland. En natuurlijk waren er erg veel 3D printers.
    We hadden voor de beurs al afgesproken met een aantal nederlanders om te ontbijten. Dus ik was al erg vroeg op de beurs.

    Wat viel mij vooral op:
    • Lego heeft speciale poppetjes en software om een stripverhaal te maken. Ze noemen dit de Story Starter. Het ziet er erg eenvoudig uit. En iedere school heeft wel lego liggen. En van de uitleg begreep ik dat ze het ook als app hebben. Maar dat heb ik nog niet gevonden. 
    • Ik zag op de BETT ook de Kano. De computer die je zelf in elkaar kan zetten. Dit is een kickstart project en je kunt hem dus al bestelen, maar het duurt nog wel even voor je hem in huis hebt.
    • Ik heb uitleg gekregen van Windows Kodu. Software waarmee je eenvoudig een 3D game kunt maken. Thuis ook maar weer eens installeren en naar kijken en uitproberen. 
    • De stand van Espresso was heel leuk. Zij hebben ook een speciale website met daar binnen eenvoudige programmeer opdrachten voor alle basisschool leeftijden. 
    • En natuurlijk heb ik naar de rasberry-pi gekeken. Hierop kun je op een eenvoudige manier hardware aansluiten zodat je kunt zien hoe een moederbord werkt van een computer.
    • Ook zag ik dat de software Comic Life waar ik regelmatig mee werk ook als App te krijgen is. Dat is mooi. Want dan kun je nog eenvoudiger een leuk stripverhaal maken.
    • Ook zag ik dat de software Zu3D ook als app te krijgen is. Met Zu3D kun je een voudig een stop animation maken. Maar met een app gaat dit nog eenvoudiger. (je hoeft geen camera aan je computer te hangen).
    • Tevens was ik erg onder de indruk van de piepkleine beamers. Ze waren zo klein als je hand. En er was er zelfs een die je onder je iPhone kan leggen en hierna kun je je foto's van de telefoon projecteren op een muur. De prijs van deze kleine beamers valt ook erg mee. Ze blijven onder de 200 euro. 
    • En natuurlijk heel veel 3D printers. 
    • En ik heb me lekker laten voorlichtend over ProWise. Ik was erg onder de indruk. Het zijn touchscreens, online software en ook kun je de apparatuur van de leerlingen aan het digibord koppelen en ze zo lessen laten maken. En hun schermen kun je daarna op het digibord tonen. En het mooie is dat dit kan met laptops. tablets en smartphone's. Vorige jaar dit ook wel gezien, maar toen was het alleen appartuur van dezelfde fabrikant. Hier maakt het niet uit. Alles kan. 

    GameMaker Workshop

    Vorige week mocht ik weer een workshop GameMaker geven aan de Schakelklas van Mariendael. Omdat het de laatste les van van een blok mochten ze zelf iets kiezen. En dat werd dus games maken. Ik was lekker op tijd op school ze waren met zijn zes-en. Drie meisjes en drie jongens. We hebben een doolfhof spel gemaakt. Ze vonden het erg leuk. De meiden gingen erg snel met het maken. En toen ze eigen geluid en plaatjes mochten toevoegen gingen ze helemaal los. Ze hebben elkaars game ook nog gespeeld. Al met al een leuke ochtend.

    Perfect View

    Voor de nieuwe organisatie ben ik Perfect View aan het testen. Dit is een crm systeem waar alle klanten en potentiele klanten in zitten. Ook kunnen we vanuit die systeem ook automatisch een offerte, rekening en alle andere standaard papieren mee sturen. Ik kreeg heel leuk online een cursus. Zij namen mijn scherm over en lieten me alles zien. Terwijl ik naar mijn scherm keek. Volgens mij kan alles wat we willen erin. En als we hier officieel voor kiezen dan krijgen we nog een dag uitleg in installatie. Alles is online. Dus met een account kan iedereen bij alle gegevens.

    De future?

    Internet via licht. Dus niet meer via wifi?

    Presentatie ICTNOORD

    Gisteren was ik in Groningen voor de ICTNOORD conferentie. Ik heb daar een lezing gegeven over mindfull omgaan met sociale media. Ik heb gebruik gemaakt van presentain. Het leuke is dat hij alles op neemt wat je zegt en zo kun je dus de lezing na luisteren en kijken.

    Vrouwen en reclame

    Dit sterke filmpje dook gisteren op in mijn time line van facebook. Het gaat over hoe de media aankijkt tegen vrouwen en hoe vrouwen "moeten" zijn. Een lastige opdracht voor pubers en vrouwen.

    dinsdag 4 februari 2014