donderdag 6 februari 2014

BETT 2014 Londen

Eind januari was ik weer in Londen bij de grote ict beurs BETT. Ik heb daar weer lekker heel veel leuke nieuwe dingen gezien. Ik was vooral gefocused op het programmeren met kinderen. Vooral in engeland zijn daar heel veel ontwikkelingen. Zij zijn veel verder dan bij ons in nederland. En natuurlijk waren er erg veel 3D printers.
We hadden voor de beurs al afgesproken met een aantal nederlanders om te ontbijten. Dus ik was al erg vroeg op de beurs.

Wat viel mij vooral op:
  • Lego heeft speciale poppetjes en software om een stripverhaal te maken. Ze noemen dit de Story Starter. Het ziet er erg eenvoudig uit. En iedere school heeft wel lego liggen. En van de uitleg begreep ik dat ze het ook als app hebben. Maar dat heb ik nog niet gevonden. 
  • Ik zag op de BETT ook de Kano. De computer die je zelf in elkaar kan zetten. Dit is een kickstart project en je kunt hem dus al bestelen, maar het duurt nog wel even voor je hem in huis hebt.
  • Ik heb uitleg gekregen van Windows Kodu. Software waarmee je eenvoudig een 3D game kunt maken. Thuis ook maar weer eens installeren en naar kijken en uitproberen. 
  • De stand van Espresso was heel leuk. Zij hebben ook een speciale website met daar binnen eenvoudige programmeer opdrachten voor alle basisschool leeftijden. 
  • En natuurlijk heb ik naar de rasberry-pi gekeken. Hierop kun je op een eenvoudige manier hardware aansluiten zodat je kunt zien hoe een moederbord werkt van een computer.
  • Ook zag ik dat de software Comic Life waar ik regelmatig mee werk ook als App te krijgen is. Dat is mooi. Want dan kun je nog eenvoudiger een leuk stripverhaal maken.
  • Ook zag ik dat de software Zu3D ook als app te krijgen is. Met Zu3D kun je een voudig een stop animation maken. Maar met een app gaat dit nog eenvoudiger. (je hoeft geen camera aan je computer te hangen).
  • Tevens was ik erg onder de indruk van de piepkleine beamers. Ze waren zo klein als je hand. En er was er zelfs een die je onder je iPhone kan leggen en hierna kun je je foto's van de telefoon projecteren op een muur. De prijs van deze kleine beamers valt ook erg mee. Ze blijven onder de 200 euro. 
  • En natuurlijk heel veel 3D printers. 
  • En ik heb me lekker laten voorlichtend over ProWise. Ik was erg onder de indruk. Het zijn touchscreens, online software en ook kun je de apparatuur van de leerlingen aan het digibord koppelen en ze zo lessen laten maken. En hun schermen kun je daarna op het digibord tonen. En het mooie is dat dit kan met laptops. tablets en smartphone's. Vorige jaar dit ook wel gezien, maar toen was het alleen appartuur van dezelfde fabrikant. Hier maakt het niet uit. Alles kan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten