zondag 8 februari 2015

EdcampNL 2e editie

Gisteren (7 februari) was de tweede editie van de Edcamp in Nederland. Ik was er net als de vorige editie ook bij. Deze keer was het in Zoetermeer op het Oranje Nassau College in Zoetermeer. Al vroeg haalde was ik in Ede om Roeline Jochemsen op te halen. We reden samen naar zoetermeer en daar druppelden langzaam iedereen binnen. Het was een feestje van bekende mensen om ons heen. Wat leuk. Aan een wand hing een groot wit vel waar langzaam maar zeker iedereen zijn workshop opzette, of zijn stickertje plakten van welke workshop ze wilden gaan. Er waren er te veel die ik allemaal wilden volgen.
De eerste workshop was van Jacques Verschuren over edpuzzle. Je kunt een filmpje importeren
vanuit youtube (of vele andere sites) en je kunt het filmpje steeds stop zetten en zelf vragen verzinnen die de leerlingen moeten beantwoorden. Je kunt ook gesproken tekst toevoegen of een extra muziek fragment of foto en je een link zetten naar een andere website. De leerlingen moeten voor deze site een account aanmaken. Zodat je kunt zien welke vragen ze goed hadden en welke niet.
In de tweede workshop hebben we met Wieke Heikoop en Roeline Jochemsen een soort fablab gemaakt met allemaal leuke dingen en gadgets. Ik had hiervoor zelfs mijn 3D printer meegenomen zodat de aanwezigen eens hiernaar konden kijken.
Daarna mocht ik zelf wat vertellen over CodeKinderen en CodeKlas. Deze keer een verhaal en niet zelf praktisch aan de slag. We hadden ook maar een half uurtje. Na afloop waren er veel vragen en er hoefde niemand anders in dit lokaal. Ik miste hierdoor wel mijn ander workshop.
Toen was het lunchtijd en kon iedereen lekker netwerken. Intussen werden de nieuwe workshops op de vellen geplakt. Er stonden twee hele leuke workshops op, zodat ik niet zelf nog wat wilden doen.
De vijfde workshop was met collega's praten over gamification in de klas. Hoe kun je dit nu op een goede manier inzetten. We luisterden naar elkaar mbt best practise. En we merkten dat het nog niet zo makkelijk is om dit op een  goede manier in te zetten. Een van de vragen was ook of iemand wel eens had gewerkt met Classcraft. Het ziet er uit als coderdojo maar dan meer voor oudere leerlingen. Ik zal
eens kijken of ik het in een klas zou kunnen inzetten om te kijken wat de leerlingen hiervan vinden.
En de laatste workshop van die middag was hoe kun je leuke lessen maken met de iPad van Susan Lustenhouwer. Ze had voor mij allemaal leuke nieuwe dingen. Zo kwam ze met de tip van iTunesU waarin je leuke lessen kunt maken, iBooks author waarmee je je boeken kunt opleuken en de app showbie waarin je je klassen kunt registeren en ze kunnen via showbie hun lessen inleveren. Ook hoorde ik daar dat sharepoint een speciale elo omgeving heeft. Dat moet ik op school eens navragen. Ook liet ze kort zien het SAMR systeem zien hoe je verdieping kunt krijgen mbt je iPad lessen.
Beneden in de hal had Rob van Bakel nog een opstelling neergezet hoe je de arduino kunt koppelen aan scratch. Dat zag cool uit. Moe maar voldaan gingen weer naar huis. Wat een energie en leuke ideeën na zo'n dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten