dinsdag 27 januari 2015

Sir Ken Robinson

Aan het eind van de vrijdag op de Bett gaf Sir Ken Roberson een keynote over creativiteit. Ik had het geluk dat ik bijna vooraan zat. Ik was ook al een lezing eerder naar binnen gegaan. Hij werd als een soort popstar binnen gehaald. Hij is natuurlijk bekend van zijn TED lezingen over creativiteit.  Ik dacht eerst wat zal hij vertellen. Maar hij is een zeer goede spreker met veel rustpauzes om het goed te laten in werken. Hij verteld dat hij het boek Out of our minds helemaal is gaan herschrijven omdat het boek 10 jaar oud was. En alle technologie die er in staat hopeloos verouderd is. Hoewel hij de technologie prachtig vindt zet hij vraagtekens bij en app die bijvoorbeeld een mondharmonica doet. Waarom zou je dat willen? We staan nog maar aan het begin van de technologische veranderingen. Maar de creatie van deze wereld ligt in je eigen handen. Als jij iets wilt, zou je dat zelf moeten doen en maken en ontwerpen. Hij liet 3 leuke filmpjes zien. Een filmpje over leren we onze leerlingen wel het juiste. Een nederlands filmpje over hoe een noot uit een glazen buis kan halen. En ook een filmpje van kinderen die muziek instrumenten maken van spullen die ze vinden op een stortplaats.
En het laatste fimpje vond ik het mooiste. Hoe mensen zonder handen toch schilderijen maken met hun geest en technogie die daar aan gekoppeld is. Ik moest wel even zoeken naar het filmpje maar het heet Mind Art. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten