woensdag 24 oktober 2012

Website's maken

Ik ben in mijn klas (speciaal onderwijs cluster 3, bovenbouw) de afgelopen weken bezig geweest met het maken van website. Als basis heb ik daarvoor het boek Het Website Doe Boek gebruikt van Eline & en Kirsten. Het eerste gedeelte van dit boek geeft leuke ideeën om met de leerlingen te gaan brainstormen. Niets is te gek, bedenk maar wat je wilt. Mijn leerlingen wisten meestal al snel wat ze wilden. En lieten mooie voorbeelden van het internet zien wat ze dan wilden. Door de tips in het boek kon het beter stroomlijnen. Ze moesten nadenken over welke knoppen er op moeste komen. En hierna zijn we ook gaan kijken of ze de naam van de website kunnen gebruiken. Hierna zijn we de website's ook gaan maken. Met weebly.com, wix.com, 123klik en googlepages. De leerlingen vonden weebly.com het eenvoudigste (nederlands) en konden zelfstandig aan de slag. Ze liepen wel al snel tegen problemen aan als: welke tekst moet er op, welke afbeeldingen mag ik gebruiken en hoe kan ik geld verdienen.... Ze moesten ook naar elkaars site kijken en beoordelen op de Wie, Wat, Waar, Waarom punten. Zij gaven zo de site van Glenn over de Xbox de meeste punten. Aan al de websites moet nog wel wat aan gebeuren. Maar ik ben er van overtuigd dat de leerlingen de volgende keer dat ze een website gaan maken, het nog beter gaan doen. Het boek heeft me enorm geholpen en de leerlingen vonden het leuk om er door heen te bladeren.
De sites van de leerlingen staan hier. Jim, Brent, Metehan, Django, Pieter, Glenn, Jeroen, Nassim.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten