dinsdag 22 oktober 2013

Safer Internet Forum 2013 - Brussel



Vorige week was ik twee dagen in Brussel op het Safer Internet Forum. Hier komen mensen ( ruim 500) uit heel Europa bij elkaar van organisaties die allemaal bezig zijn met veilig internet. Het leuke is dat er ook zo'n 50 jongeren zijn (met hun ouders) mee discussieren. Er waren een aantal sprekers, maar veel forum tafels en stellingen op de tafel waarover per tafel een gezamenlijk standpunt moest worden bereikt en hierna werd er gestemd met stemkasjes. Wat mij opviel was dat er dit jaar heel veel mensen waren uit oost europa en weinig uit west-europa. Je merkt wel dat wij veel verder zijn. En veel meer stappen hebben genomen. Er was een vraag aan het publiek. Op welke leeftijd moeten kinderen voor het eerst online gaan. De meerderheid van de zaal was 8 jaar. Dat kinderen via hun iPad al online zijn, dat werd niet mee genomen. De sprekers werden voorgesteld dmv een handje. Ik heb zelf ook zo'n handje gemaakt met vijf punten wat ik heb meegenomen van het congres. De input van de jongeren op zo'n congres is erg leuk en inspirerend. Hoewel ik de eerste dag wel dacht, waarom ben ik hier. Ik heb hier niets te zoeken, raakte ik de tweede dag wel meer gemotiveerd en geinspireerd. Zo kwam er een idee dat alle kinderen op hun leeftijd een game moeten spelen, en afhankelijk van deze uitkomst krijgen ze meer rechten online. De privacy komt natuurlijk steeds terug. En dat de voorwaarden veel eenvoudiger moeten zijn op 1A4 in leesbare tekst. Ook heb ik natuurlijk leuke gadgets meegenomen maar vooral inspiratie en ook volgend jaar (en dan neem ik mijn dochter mee, zij zou dit ook erg leuk vinden om mee te praten over een veilig internet).

1. The right to be forgotten.
2. Don't be stupid, be creative. (Arthur Medniss)
3. If you are not paying for it, you are the product. (John Carr)
4. Bee balanced online
5. If you want to change it, learn the code. (Linda Liukus)

Omdat de wifi van het congres hotel deze hoeveelheid mensen duidelijk niet aankon, was het erg veilig (geen internet).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten